Jonge Geesten - Hans Dagelet

Van acteur, muzikant en beeldend kunstenaar Hans Dagelet hoeft het allemaal niet zo serieus. Het woord loopbaanplanning kent hij niet. Toch doet hij veel. ‘Ik rommel. Er is geen heilig moeten.’

Dit is deel 9 van een serie over oud worden en jong blijven. In eerdere afleveringen kwamen Debbie Harry, Olga Zuiderhoek, Yvonne Keuls, Henk Helmantel, Ton Koopman, Lenny Kuhr, Bertien van Manen en André van Duin aan het woord.

Op het rode bureau in zijn werkkamer liggen twee blauwe gewichten van 4 kilo klaar om opgetild te worden. En ergens vandaag, heeft hij zich voorgenomen, gaat hij wandelen. Hans Dagelet (78) is net onder handen genomen door zijn huisfysio, een bevriende fysiotherapeut die met zijn behandeltafel bij hem thuis komt. “Knak deed-ie met mijn voet, en mijn knie deed het weer. Niet dat het geen pijnlijke behandelingen zijn, maar als er iets hapert, bel ik hem.

Het skelet staat voor een tijdje weer op z’n plek. Sterker nog, Dagelet oogt als een fitte eind-zestiger. En bewegen is nodig weet hij, maar thuis fröbelen doet hij ook graag. Hij is blij, want hij heeft net gehoord dat hij met ‘twee andere witte mannelijke collega’s’ subsidie krijgt voor een theaterproject ‘als bijna tachtigjarige witte man’. Werktitel: Bits & Pieces. “Het begint als een monoloog, zo’n beetje mijn requiem, met op muziek gezette teksten van kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman.”

Veelzijdig theaterkunstenaar

Hoewel hijzelf zijn einde inluidt, bruist Dagelet in het dagelijks leven van de activiteiten. Aangemoedigd door de Blijvend Applaus Prijs die hij in 2018 kreeg als een van de veelzijdigste theaterkunstenaars van Nederland – toen stond hij vijftig jaar op het toneel. En vorig jaar was het weer raak: niets dan lovende recensies voor zijn hoofdrol van pater familias in het stuk Indisch Interieur.

Nu is hij nog in een enkele bioscoop te zien in Sweet Dreams, een met Gouden Kalveren overladen tragikomisch koloniaal familiedrama in Nederlands-Indië. Hij speelt daarin een Hollandse suikerfabrikant, naast suikerfabrikant-echtgenote Renée Soutendijk. Dagelet moet lachen: “Ik word steeds gevraagd voor Indische rollen, terwijl ik helemaal niks Indisch heb. Het begon al met de tv-serie De stille kracht in 1973, waarin ik een exotische verleider speelde. Ik heb daarentegen wél een half-Molukse vrouw.”

Even tussendoor. Zoon Mingus, die dus een kwart Moluks is, speelde in 2020 dezelfde rol als zijn vader in De stille kracht van Toneelgroep Amsterdam. Onder regisseur Ivo van Hove. “Mingus vertelde dat hij voor de auditie-commissie, onder leiding van Van Hove, naakt moest dansen. MeToo was nog niet helemaal doorgedrongen blijkbaar. Hij vond het eng en ongemakkelijk, maar wilde die rol hebben. We hebben geen klacht ingediend, maar raar was het wel. Heel raar.”

Hans Dagelet samen met zijn zoon Mingus. In 2022 portretteerde ik hen samen in het Amsterdams Theaterhuis, vlak voor de première van Indisch Interieur, een broeierig familiedrama over de ontworteling van drie generaties Nederlanders met Indische wortels.

Dagelet werd geboren in Deventer, waar hij deze maand, op de Brink, een expositie heeft. Met zeven anderen: Octet. Schilderwerk, collages, grafiek. Op 24 maart, de laatste dag van de expositie, heeft hij beloofd trompet te komen spelen als ook de stadstroubadour van Deventer, Jonneke Siebrand, optreedt. “Ik zei tegen haar, ik meander wel om jou heen. Dat vond ze goed.”

Nare puberteit

Lange tijd wilde Dagelet niks meer met Deventer te maken hebben, waar hij tot zijn achttiende woonde. “Mijn puberteit was naar, en daarna was het ook naar. Mijn moeder was heel lang ziek, ik hoorde haar vaak kermen van de pijn, het was heel eenzaam, want het moest geheim blijven. Het was de tijd dat kanker hebben taboe was. Er werd gedaan alsof er bij ons thuis niks aan de hand was en ik kon er met niemand over praten. Mijn moeder stierf na een vreselijk lijden, waarna mijn vader zijn verdriet niet meer de baas werd. Ik was alleen maar kwaad. Wilde nooit meer naar Deventer.”

“Dat veranderde toen ik in aanraking kwam met het werk van de Zweedse schrijver van familiedrama’s, Lars Norén. Zijn werk gaat over de symbiotische wurggreep van familieverbanden. Ik heb twee door Karst Woudstra vertaalde stukken van hem gespeeld: De moed om te doden en Nacht, moeder van de dag. Uiteindelijk heb ik mijn ouders postuum leren liefhebben. Nu vind ik het opwindend om in Deventer te komen. Herinneringen die ik had weggedrukt komen weer tot leven, daar heb ik dat gedaan, en deze plek, en die woonde daar.”

Het succes was overweldigend

Precies in die voor hem verwarrende tijd kreeg hij succes, won zelfs op z’n 25ste al de Louis d’Or, de hoogste toneelonderscheiding, voor zijn rol in Kees de Jongen. “Ik raakte compleet in de war. De roem was naar mijn hoofd gestegen. Het was overweldigend. Leefde overdag en ’s nachts. Gebruikte uppers en daarna downers, om weer rustig te worden. Het was speed en weed, weed en speed. Viel kilo’s af. Tot ik inzag dat ik zo niet oud ging worden.”

Je zou het niet verwachten, maar Dagelet heeft zijn hele leven gedocumenteerd. Het kamertje naast zijn werkkamer blijkt vol te staan met stapels multomappen. Zo’n 140 mappen vol knipsels en foto’s met korte teksten. Over zijn voorstellingen, de bijbehorende recensies, vakanties, briefjes van de kinderen, foto’s van vrienden. En nieuwsberichten uit de krant over iets waar hij zich zorgen over maakt. “Mijn kinderen vinden het te gek. Sinds 1983 heb ik elk jaar drie of vier mappen gemaakt. Als ik depressieverig ben, ga ik plakken en komt er rust in mijn hoofd.”

Multitalent Dagelet schrijft ook. Sterker, hij is bezig met twee boeken. Een daarvan is een verhalenbundel met de titel Ik ben acteur, zei hij. Over een acteur die zich met de moed der wanhoop op een heel hoog voetstuk blijft plaatsen. “Het is geënt op mannen die ik om me heen heb gezien in de theaterwereld, en dan lekker grotesk gemaakt. Lekker schmieren, daar hou ik van. Schrijven is zo leuk, alles wat je denkt, kun je gebruiken. Je kunt mensen heel slecht maken.”

EMDR-therapie

En dan ligt er nog een manuscript – dat herschreven moet worden, zegt zijn redacteur – over ontrouw en jaloezie. “Ik heb het meegemaakt: mijn vrouw had zes jaar een geheime verhouding. Ik dacht: ik weet dus niet wie jij bent, en werd paranoïde. Mijn redding was dat ik er met iedereen over praatte. Maar na een half jaar was het nog niet over. EMDR-therapeut Marion van Schaik, een van de eersten in Nederland met deze behandeling, heeft me er weer bovenop geholpen. Binnen twee maanden was mijn ‘obsessie’ verschrompeld tot ‘tja, dat kan gebeuren’. Mijn boek gaat over mannengedrag, vluchten in je werk, te weinig empathie hebben voor degene met wie je leeft.”

Alles wat hij doet, heeft met elkaar te maken, legt Dagelet uit. “Als ik een tekst krijg als acteur gooi ik zinnen om als het moet. Net als schrijver ben ik dan ook een architect van teksten. En taal is ook muziek. Van een dansvoorstelling en een museumexpositie raak ik ook als acteur geïnspireerd. Hoe ik beweeg. Van een vervreemdende sfeer, van Francis Bacon-achtige grimassen.”

Er zijn stukken die hij met anderen elk jaar opvoert. Zoals Klokgelui met zijn vrouw, altvioliste Esther Apituley, en Stervend Europa, een stuk uit 1923 van de Frans-Duitse dichter Iwan Goll, vertaald door Evert Straat, over Europa dat ten onder gaat aan een ziekte die eerst gebouwen aanvreet en vervolgens mensen. “Actrice Charlotte Köhler droeg het in 1939 voor in de Amsterdamse Stadsschouwburg. In het stuk zijn mensen hun houvast kwijt. De jaargetijden zijn afgeschaft. Alles verzandt en verzuipt. Horror. Eigenlijk een waanzinnig actueel stuk. Ik maak me heel veel zorgen over de wereld. Ik heb zes kleinkinderen. Hoe ziet ons leven er over dertig jaar uit?”

Goed, maar niet ambitieus

Tijd voor een open sollicitatie: graag zou hij nog eens in een geweldige tv-serie of theatervoorstelling spelen. Zoals destijds in de politieserie Russen waarin hij hoofd van de recherche was, Henk van der Scheur. “Een rol die op mij was geschreven. Met wijsneuzerige teksten, waarin ik ook met de politiehond praatte als ik het niet meer wist.” Maar een Beckett of Shakespeare lijkt hem ook te gek. Bij regisseur Eline Arbo alstublieft. Haar vindt hij steengoed.

En in een film van Alex van Warmerdam, een geestverwant? “Die wil mij niet in zijn films, want jij bent zo’n knappe vent, zei hij eens. Als je mijn vrouw trouwens vraagt wat voor acteur ik ben, zegt ze: hij is goed, maar niet ambitieus. Inderdaad, ik heb nooit aan loopbaanplanning gedacht. Ik loop tegen dingen aan, ik rommel. Er is niet dat heilige moeten.”

Hij laat nog even het iPhone-filmpje zien dat hij onlangs maakte. Een beeldschoon zwart-wit Beckett-filmpje van 12 minuten dat hij in een dag maakte. Oorspronkelijke titel: Stirrings still, oftewel Verroeren, zoals Hugo Claus het heeft vertaald. Het blijkt het laatste prozastuk van Samuel Beckett die eind jaren tachtig overleed. Je ziet Dagelet aan tafel zitten en door een raam kijken. Hij sprak zelf ook de tekst in en maakte de soundtrack erbij. Alleen het editen heeft hij uitbesteed. Dochter Charlie Chan was onder de indruk en zijn vrouw ook. Hij grijnst.

Biografie Hans Dagelet

Hans Dagelet (Deventer, 9 mei 1945) ontving in 1971 een Louis d’Or voor zijn rol in Kees de Jongen. Hij speelde in talrijke theaterstukken en in filmklassiekers als De lift en All Stars, en de tv-series Mocro Maffia en Sleepers. Als trompetspeler maakte hij enkele jaren deel uit van de band van Spinvis. Hij is getrouwd met altvioliste Esther Apituley, met wie hij soms optreedt. Samen hebben ze drie kinderen, en hij heeft twee kinderen uit een eerdere relatie.

Interview: Ally Smid